Zirkoninpolku 2
KLA Talotekniikka Oy antoi toimeksi tarkistaa Kivistön Asuinkortelin uudisrakennuksien ilmanvaihtokanavien tiiveydet. Kanavien tiiveyden suhteen piti noudattaa Suomen Rakennusmääräyskokoelman osan D2/2012 määräyksiä ja ohjeita.
Tarkastus
KLA Talotekniikka Oy
Vantaa
2019
KLA Talotekniikka Oy antoi toimeksi tarkistaa Kivistön Asuinkortelin uudisrakennuksien ilmanvaihtokanavien tiiveydet. Kanavien tiiveyden suhteen piti noudattaa Suomen Rakennusmääräyskokoelman osan D2/2012 määräyksiä ja ohjeita.
Koteloidut tulo- ja poistoilmakojeet koepainettiin 500 Pa paineella. Korkein sallittu vuoto oli 1,8 l/s m2 (luokka A)
Luokka B, kanavat koepainettiin 400 Pa paineella. Korkein sallittu vuoto oli 0,45 l/s m2 (luokka A)
Luokka C, kanavat koepainettiin 500 Pa paineella. Korkein sallittu vuoto oli 0,18 l/s m2 (luokka A)
Työssä seurattiin SFS 4699 standardin sekä D2 3.7.1 ohjeita. Määräyksien mukaan ilmanvaihtojärjestelmän kanavisto on yleensä riittävän tiivis, kun se on tiiviydeltään vähintään tiiviysluokka B.
Tiiviysluokka A:
ilmastoitavassa huonetilassa näkyvissä olevat kanavat
paine-ero huonetilaan nähden < 150Pa
Tiiviysluokka B:
ilmastoitavan tilan ulkopuolella olevat kanavat
ilmastoitavassa tilassa peitetyt kanavat
ilmastoitavassa olevat kanavat kun paine-ero > 150 Pa
Tiiviysluokka C:
käytetään tapauskohtaisen harkinnan ja vuodonmerkityksen mukaan:
ilmanvaihtojärjestelmän toiminta
rakennuksen painesuhteet
huoneilman puhtaus
äänitaso
Tiiviysluokka D:
poistoilmaluokkien 1 ja 2 poistoilmakanavat voivat olla ylipaineisia rakennuksen sisällä edellyttäen, että kanavisto on tiiviysluokka C. Tämä saavutetaan yleensä, kun ilmanvaihtokanavat ovat tiiviysluokka D:n vastaavia
Tiiviysluokka K:
ilmastointikoneet
kammiot
konehuoneet
Yleensä tarkastetaan koko kanaviston tiiviys, mutta tässä kohteessa kanavisto oli tehty tyyppihyväksytyistä osista, joten määräyksien mukaan tarkastus suoritettiin pistokokein. Määräysten mikaan, mikäli osien tiiveysluoka on sama kuin kanavistolta vaadittu, pistokokeiden laajuus on 20% ja jos osien tiiveysluokka on paremppi kuin kanaviston, on pistokokeiden laajuus 10%. Tässä tapauksessa pistokokeen laajuus oli 20% ilmastointikoneelta lähtevien, ilmastoitavan tilan ulkopuolella olevien pääkanavien pinta-alasta.