top of page
Aeris_White_Logo.png

Painekoe ja tiiviystarkastus: Virheemme, joka hyödyttää sinua

Päivitetty: 4. syysk.

IVAeris Oy:n auto sekä mittatiluskanava osat

Työntekijänä minulle kerrottiin monta kertaa, että “asiakkaalle ei saa sanoa tätä tai tota”. Kun virheitä tehtiin, niiden kustannukset työnnettiin asiakkaiden maksettavaksi. Ihmettelin, miten tämä oli mahdollista, ja mittani tuli monesti täyteen. Vaihdoin työpaikkaa seitsemän vuoden aikana viisi kertaa, kunnes löysin yrityksen, jonka arvot vastasivat omiani: asiakastyytyväisyys, rohkeus ja rehellisyys, innovaatio ja yhteistyö. Ongelma oli vain, että tämä yritys meni konkurssiin vuonna 2019. Kun perustin oman yritykseni samana vuonna, päätin rakentaa sen näiden arvojen ympärille – ja pysyä pois konkurssista.


Aina pyrimme tarjoamaan parasta palvelua, ja olen odottanut virheitä, jotta voisin testata, ovatko arvoni vain kauniita ajatuksia vai pystynkö yrittäjänä pitämään niistä todella kiinni. Ja sitten, pari viikkoa sitten, se virhe tapahtui.


Kyllä, me mokattiin… mutta tässä on, miksi se on hyvä asia sinulle.


Me IVAeris Oy:ssä olemme suorittaneet satoja ilmanvaihtokanavien painekokeita, kuten Lähderannan metrotunnelin ja Kivistön asuinkorttelin projekteissa – ja lähes aina ongelmitta. Mutta tässä viimeisimmässä projektissa teimme virheen, joka opetti meille tärkeitä asioita, ja lopulta se voi säästää sinulta suuria ongelmia.


Kanavapäättet katolla

Tiiviystarkastus, eli painekokeen ensimmäinen vaihe on tarkistaa asennukset – aikaa vievä prosessi, varsinkin suurissa projekteissa. Teemme tiiviyspöytäkirjan, johon merkitään tarkastettujen kanavien pituudet ja pinta-alat. Tämän jälkeen kanavat paineistetaan puhaltimella, joka kytketään järjestelmään omilla kanavilla. Tässä teimme virheen.


Kun mittaukset osoittivat vuotoja, käytimme pari tuntia vuotokohdan selvittämiseen. Lopulta tajusimme, että ongelma ei ollut itse järjestelmässä, vaan omissa väliaikaisissa kytkennöissämme. Tästä lähtien olemme ottaneet käyttöön uuden toimintatavan: jos vuoto löytyy, tarkistamme ensin omat kytkentämme. Tämä yksinkertainen muutos varmistaa, että säästämme aikaa ja rahaa – sinun ja meidän.

Etkö tiedä mikä se tiiviystarkastus on?


Ilmanvaihtokanavien tiiveystarkastus on kuin testaisit venettä vuotojen varalta. Vuotavat kanavat = hukkaat rahaa. Tiiviit kanavat = maksimoit energiatehokkuuden ja sisäilman laadun. Tässä homman ydin:


  1. Mikä on tiiveystarkastus? Se on testi, jossa tarkistetaan, ettei ilmakanavista karkaa ilmaa. Pumppaamme kanaviin painetta, mittaamme, kuinka paljon vuotaa, ja vertaamme sitä standardeihin. Helppoa.

  2. Miksi se on tärkeää? Vuotavat kanavat tarkoittavat hukkalämmitystä ja -jäähdytystä. Ja kukapa haluaa maksaa ylimääräisestä? Tiiviit kanavat pitävät energialaskut kurissa ja varmistavat raikkaan ilman. Tämä ei ole vain nippelitietoa; tämä on suoraan sinun ja asiakkaittesi kukkarosta.

  3. Määräykset ja luokat? Tiiveysluokat A, B, C ja D. A on “parempi kuin ei mitään”, D on “lähes ilmatiivis.” Suositus: Pyri vähintään B:hen. Se on hyvä tasapaino kustannusten ja suorituskyvyn välillä.

  4. Lyhyesti: Älä jätä rahaa pöydälle. Tiiveystarkastus kertoo, onko ilmanvaihtojärjestelmä kunnossa vai vuotaako sinulta rahaa ilmaan – kirjaimellisesti.


Ilmanvaihtokanavot

Eli jos et tee tiiveystarkastuksia, teet virheen. Ilmanvaihtokanavien tiiveys on kriittistä energiatehokkuuden ja sisäilman laadun kannalta. Vuotavat kanavat voivat lisätä energiankulutusta jopa 30 %. Siksi varmistamme nyt, että jokainen kytkentä, myös väliaikaiset, tarkistetaan huolellisesti.



Virheitä tapahtuu myös ammattilaisille. Mutta kun me teemme virheitä, et maksa siitä, ja me opimme niistä. Nyt osaamme paremmin kuin ennen tätä mokaa. Yksi pääarvoistamme on rehellisyys, joten tilaamalla tarkastuksen meiltä voit olla varma, ettei työ luovuteta ennen kuin se on oikein tehty. Me emme piilottele mokia vaan sanomme suoraan ja opimme siitä.


 

WE KNOW, WE CARE & WE GET IT DONE


IVAeris Oy

010 206 3000

174 katselukertaa

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki

Comments


Commenting has been turned off.