Moottoripelti tai peltimoottori: Opas peltimoottorin vaihtoon
- Mikael Denut
- 26.5.2022
- 5 min käytetty lukemiseen
Päivitetty: 1.4.

Onko tuttu tilanne? Kello on 03:47, ulkona on syksyinen kylmyys, ja makuuhuoneessa alkaa kuulua jatkuvaa, matalataajuista napsutusta. Se tuntuu tulevan ilmanvaihtokoneesta. Yrität peittää äänen tyynyllä, mutta turhaan. Se kuuluu koko asuntoon, sekunnin välein, kuin vesi, joka tippuu rikkinäisestä hanasta. Tässä ei ole mitään mystistä. Tämä on peltimoottorisi viimeinen kuolinkorahdus. Se yrittää avata ja sulkea LTO-kennon ohituspellin, mutta ei enää jaksa. Moottori on rikki. Se ei siirrä peltiä, vaan hakkaa sitä vasten. Se jatkaa tätä, kunnes teet asialle jotain.
Peltimoottorin hajoaminen ei ole harvinaista. Belimon, Grunerin ja muiden valmistajien laitteet on suunniteltu kestämään, mutta kuten mikä tahansa mekaaninen osa, ne eivät ole ikuisia. Kun ilma viilenee, mekanismi joutuu kovemmalle rasitukselle. Lopulta hammasrattaat, kondensaattorit tai johdotus pettävät. Moottori ei enää pysty suorittamaan tehtäväänsä, ja tuloksena on loputon napsuminen, jonka jokainen ilmanvaihtokoneen omistaja oppii tuntemaan.
Kun peltimoottori lakkaa toimimasta kunnolla, edessäsi on käytännössä kaksi vaihtoehtoa. Voit antaa moottorin jatkaa napsutustaan viikkokausia ja toivoa parasta – vaikka on epätodennäköistä, että ongelma korjaantuisi itsestään. Toinen vaihtoehto on ryhtyä toimeen ja vaihdattaa moottori viipymättä. Näin vältät tilanteen pahenemisen: jatkuva napsutus alkaa häiritä unta, kiristää hermoja ja lopulta vaikuttaa negatiivisesti koko ilmanvaihtojärjestelmän toimintaan. Mikäli et tee mitään, ongelma todennäköisesti laajenee. Vioittunut peltimoottori voi nimittäin pakottaa ilmanvaihtokoneen toimimaan epätasapainoisesti. Tämä puolestaan voi johtaa tarpeettomaan energiankulutukseen, rakennuksen painesuhteiden vääristymiseen ja jopa kosteusongelmiin, kun ilman kierto häiriintyy. Kyse ei siis ole pelkästään ärsyttävästä äänestä. Se on selkeä merkki siitä, että ilmanvaihtolaitteistosi ei enää toimi optimaalisesti ja vaatii huomiota.
Moottoripelti vai peltimoottori? Oikeat termit haltuun
Ilmanvaihtojärjestelmissä käytetään usein termejä moottoripelti ja peltimoottori sekaisin, vaikka ne viittaavat eri asioihin. Moottoripelti tarkoittaa itse ilmanvaihtopeltiä, joka säätelee ilmavirran kulkua kanavissa. Peltimoottori, sen sijaan, on sähköinen toimilaite, joka ohjaa moottoripeltiä avautumaan tai sulkeutumaan.
Perusasiat selväksi:
• Moottoripelti = Ilmanvaihtopelti, joka säätelee ilmavirran kulkua.
• Peltimoottori = Sähköinen toimilaite, joka ohjaa moottoripeltiä avautumaan ja sulkeutumaan.
Tarkka terminologia on tärkeää, sillä esimerkiksi ilmanvaihtokoneen huollossa tai peltimoottorin vaihdossa väärä nimitys voi aiheuttaa sekaannuksia. Jos ilmanvaihtokoneessa havaitaan vika, kannattaa selvittää, onko ongelma itse moottoripellissä (mekaaninen vika, kuten jumiutunut pelti) vai peltimoottorissa (sähköinen vika tai toimintahäiriö).
Peltimoottorin toimintaperiaate ja yleisimmät ongelmat
Peltimoottori muuntaa sähköisen ohjaussignaalin mekaaniseksi liikkeeksi ja säätää ilmanvaihdon hallintaa tarpeen mukaan. Esimerkiksi Belimo LM24A-K ja Gruner 225-230T-05 ovat yleisiä moottoreita, joita käytetään ilmanvaihtokoneissa, kuten Vallox, Swegon CASA ja Parmair-malleissa. Jos ilmanvaihtokone pitää naksuvaa, hakkaavaa tai jumittavaa ääntä, tässä kolme todennäköisintä syytä:
1. Peltimoottorin mekaaniset viat
Oireet: Nakutus, epätasainen liike tai täysin pysähtynyt moottori.
Ratkaisu: Tarkista moottorin hammasrattaat ja vaihda peltimoottori, jos osia on vaurioitunut.
2. Peltimoottorin sähköviat
Oireet: Moottori ei reagoi ohjaukseen tai liikkuu nykivästi.
Ratkaisu: Tarkista kondensaattorit ja muut sähkökomponentit. Vaihda vialliset osat tai koko moottori.
3. Peltimoottorin asennusvirheet
Oireet: Pelti ei liiku odotetusti tai on jumissa.
Ratkaisu: Varmista, että moottori on asennettu oikein ja pelti pääsee liikkumaan esteettä.
Uuden peltimoottorin hankinta
Kun peltimoottori alkaa oireilla tai lakkaa toimimasta kokonaan, on tärkeää valita korvaava moottori huolellisesti. Oikean mallin valinta perustuu ilmanvaihtokoneen merkkiin ja malliin sekä moottorin teknisiin ominaisuuksiin, kuten jännitteeseen ja vääntömomenttiin. Yleisimmät kuluttajakäytössä olevat peltimoottorit ovat Belimon ja Grunerin valmistamia, ja ne löytyvät esimerkiksi Vallox-, Swegon- ja Parmair-ilmanvaihtokoneista. Ennen uuden moottorin hankintaa kannattaa tarkistaa vanhan moottorin tyyppikilpi, jossa on tuotenumero ja jännitetiedot. Jos alkuperäistä moottoria ei enää valmisteta, vastaava malli on valittava teknisten tietojen perusteella. Voit myös ottaa yhteyttä asiantuntijaan, joka auttaa oikean moottorin valinnassa ja varmistaa sen yhteensopivuuden ilmanvaihtojärjestelmän kanssa.
Yleisimmät kuluttajakäytössä olevat ilmanvaihtokoneet ja niihin sopivat peltimoottorit:
Ilmanvaihtokone | Peltimoottori | Tuotenumero | Jännite |
Vallox Digit SE | Belimo LM24A-K | 3449600 | 24V |
Ilmava Digit S | Belimo LM24A-K | 3449600 | 24V |
Vallox Digit SE (3500 SE, A3500 SE, B3500 SE) | Belimo LM24A-K | 3449600 | 24V |
Vallox 140 Effect SE (3530) | Belimo LM24A-K | 3449600 | 24V |
Vallox 150 Effect SE (3430) | Belimo LM24A-K | 3449600 | 24V |
Vallox Ilmava 250 D (3482 B) | Belimo LM24A-K | 3449600 | 24V |
Vallox 250 Multi Control (3484) | Belimo LM24A-K | 3449600 | 24V |
Vallox 250 Digit Control (3484) | Belimo LM24A-K | 3449600 | 24V |
Vallox 252 D (3486, 3486B, 3485B) | Belimo LM24A-K | 3449600 | 24V |
Vallox 252 M (3485) | Belimo LM24A-K | 3449600 | 24V |
Vallox 280 SE (3487) | Belimo LM24A-K | 3449600 | 24V |
Swegon ILTO 430 | Gruner 225-230T-05 | 603353 | 230V |
Swegon ILTO 440 Control AC | Gruner 225-230T-05 | 603353 | 230V |
Swegon ILTO 600/800 | Gruner 225-230T-05 | 603353 | 230V |
Swegon ILTO 450 | Belimo LM230A | 502034 | 230V |
Swegon CASA W230 Premium | Gruner 225-024T-05 | 603350 | 24V |
Swegon CASA W9 Smart | Gruner 225-024T-05 | 603350 | 24V |
Swegon CASA 1000 Premium AC | Gruner 225-024T-05 | 603350 | 24V |
Parmair Reno 120 MAC | Belimo-based peltimoottori | EL0010-1 | 230V |
Parmair Reno 150 MAC | Belimo-based peltimoottori | EL0010-2 | 230V |
Parmair Reno 80 MAC | Belimo-based peltimoottori | EL0010 | 230V |
Parmair SunAir 600 | Peltimoottorin korjaussarja | 1005-15-5-1-1 | 230V |
Parmair SunAir 550 | Peltimoottorin korjaussarja | 1005-15-5-1-1 | 230V |
Parmair SunAir 510 | Peltimoottorin korjaussarja | 1005-15-5-1 | 230V |
Parmair SunAir 450 | Peltimoottorin korjaussarja | 1005 | 230V |
Parmair SunAir 150 | Peltimoottorin korjaussarja | 1005-15-5-1-1 | 230V |
Parmair SunAir 850 EC | Peltimoottori SunAir 850 EC | BEL0016-8-1 | 24V |
Parmair SunAir 710 EC | Peltimoottori SunAir 710 EC | BEL0016-3 | 24V |
Parmair SunAir 540 | Peltimoottori SunAir 540 | BEL0016-2 | 24V |
Parmair SunAir 450 EC | Peltimoottori SunAir 450 EC | BEL0016-4 | 24V |
Parmair SunAir 431 EC | Peltimoottori SunAir 431 EC | BEL0016-3 | 24V |
Peltimoottorin mekanismin vaihto
Peltimoottorin vaihtaminen ei ole rakettitiedettä, mutta se pitää tehdä oikein. Ilmanvaihtokone sammutetaan. Sähköt katkaistaan. LTO-kenno ja suodatin poistetaan. Viallinen moottori irrotetaan painamalla sen vapautusmekanismia ja pyörittämällä sitä akselilta. Jos pellistö on jumissa, se avataan varovasti, jotta mikään ei vaurioidu. Uusi moottori kiinnitetään tarkasti akselille, ruuvit kiristetään, ja moottorin ääriasennot säädetään niin, että pelti avautuu ja sulkeutuu oikein. Tämän jälkeen kone käynnistetään ja testataan. Ei ylimääräisiä ääniä. Ei napsuntaa. Ilmanvaihto toimii taas kuten pitää.
Alla oleva ohje yhdistää parhaat käytännöt eri ilmanvaihtokoneiden peltimoottorin vaihtamiseen. Riippumatta siitä, onko kyseessä Vallox, Swegon, Parmair tai KAIR Comfort, vaihto tapahtuu yleensä samoilla periaatteilla.
1. Valmistelut
Katkaise sähköt: Varmista, että ilmanvaihtokone on sammutettu ja sähkö kytketty irti.
Tunnista peltimoottorin tyyppi: Tarkista laitteen tekniset tiedot ja varmista, että uusi moottori on yhteensopiva.
Välineet: Tarvitset ruuvimeisselin, jakoavaimen, kuusiokoloavaimen ja mahdollisesti poran, jos niittejä täytyy irrottaa.
2. Vanhan peltimoottorin irrottaminen
Avaa ilmanvaihtokoneen huolto-ovi ja poista tarvittaessa LTO-kenno ja suodatin.
Vapauta moottori akselilta: Useimmissa moottoreissa on musta nappi, jota painamalla moottorin voi kääntää ja irrottaa.
Irrota kiinnitysruuvit ja mahdolliset niitit.
Poista vanha mekanismi: Jos pellistön kiinnitykset ovat tiukassa, käytä puukkoa tai muuta ohutta työkalua avuksi.
3. Uuden peltimoottorin asennus
Aseta uusi peltimoottori akselille ja varmista, että kiinnitysruuvit ovat suorassa.
Kiinnitä mekanismi takaisin paikalleen ja varmista, että liikerata on vapaa.
Säädä peltimoottorin rajoittimet: Joissakin moottoreissa on mekaaniset tai sähköiset rajoittimet, jotka estävät yli- tai aliliikkumisen.
Kytke moottorin sähköliitännät valmistajan ohjeiden mukaisesti.
4. Testaus ja käyttöönotto
Testaa peltien liikkuvuus: Paina peltimoottorin mustaa nappia ja käännä moottoria molempiin ääriasentoihin.
Käynnistä ilmanvaihtokone ja varmista, että peltimoottori toimii ilman ääniä tai nykimistä.
Tarkkaile moottorin ja pellin liikerataa varmistaaksesi, ettei pelti jää jumiin.
5. Ylläpito ja huolto
Säännöllinen tarkastus: Tarkista peltimoottorin toiminta ja puhdista ympäristö pölystä.
Voitele tarvittaessa akseli ja tarkista kiinnitykset.
Seuraa sähkökomponenttien kuntoa, erityisesti jos moottorin toiminnassa esiintyy häiriöitä.
Älä anna peltimoottorin tuhota uniasi – hoida vaihto nyt!

Peltimoottorin vaihto on yksinkertainen toimenpide, kunhan käytössä on oikea varaosa ja perusymmärrys sen toiminnasta. Tarkista moottorin kunto säännöllisesti ja vältä turhat ongelmat oikea-aikaisella huollolla. Jos ilmanvaihtokoneesi tarvitsee laajempaa huoltoa, lue lisää aiheesta:
Jos peltimoottorin toiminta herättää kysymyksiä tai tarvitset sen vaihtoa, tarkastusta tai apua sen kanssa, IVAeris Oy:n asiantuntijat voivat auttaa. Ota yhteyttä meihin tänään, niin katsotaan yhdessä, miten saadaan ilmanvaihtosi taas kuntoon!
WE KNOW, WE CARE & WE GET IT DONE
IVAeris Oy
010 206 3000